Rozdział I. Postanowienia ogólne.
Rozdział II. Cele i zasady działania Fundacji.
Rozdział III. Majątek i dochody Fundacji.
Rozdział IV. Władze Fundacji.
Rozdział V. Zmiana statutu.
Rozdział VI. Rozwiązanie i likwidacja Fundacji.
Rozdział VII. Postanowienia końcowe.
tekst jednolity z dnia 04.11.2020 roku
Rozdział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
- Fundacja Polsko-Nepalska zwana dalej Fundacją, ustanowiona przez:
- Bodha Raj Subedi
- Marcin Wojs
- Sławomir Warzęchowski
- Alini Pokharel-Subedi
- Joanna Smorczewska-Wojs
zwanych dalej „Fundatorami”, aktem notarialnym z dnia 04.11.2020 roku, sporządzonym przez notariusza Kancelaria Notarialna Marcin Mierzwa Krzysztof Biernacki, w Warszawie.
- Fundacja działa w szczególności na podstawie ustawy z 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach, ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie oraz w oparciu o niniejszy statut.
- Niniejszy statut Fundacji jest zwany dalej „Statutem”.
- Fundacja może używać nazwy skróconej: FPN.
- Fundacja może używać wyróżniającego ją znaku graficznego oraz odpowiedników swojej nazwy w językach obcych.
- Dla celów współpracy z zagranicą nazwa Fundacji może być tłumaczona na inne języki.
§ 2
- Fundacja działa na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej i poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej samodzielnie oraz we współpracy z instytucjami innych krajów.
- Siedzibą Fundacji są Dawidy Bankowe (województwo mazowieckie, powiat pruszkowski, gmina Raszyn).
- Fundacja ustanowiona jest na czas nieograniczony.
- Działalność Fundacji jest zgodna z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 3
- Fundacja może tworzyć stałe i czasowe oddziały, placówki, filie, a także przystępować do spółek i fundacji.
- Fundacja jest organizacją pozarządową prowadzącą działalność pożytku publicznego w rozumieniu ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.
- Fundacja prowadzi działalność społecznie użyteczną w sferze zadań publicznych określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, na rzecz ogółu społeczności.
- Fundacja może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o podobnym celu działania i prawem polskim dopuszczonych.
§ 4
- Fundacja posiada osobowość prawną w rozumieniu kodeksu cywilnego.
- Fundacja prowadzi działalność pożytku publicznego.
- Właściwym Ministrem ze względu na cel Fundacji jest Minister Spraw Zagranicznych.
§ 5
- Fundacja może ustanawiać certyfikaty, medale honorowe i inne wyróżnienia oraz przyznawać je wraz z innymi nagrodami osobom fizycznym, prawnym oraz organizacjom społecznym zasłużonym dla fundacji, przyczyniającym się do realizacji celów fundacji.
- Fundacja może prowadzić Księgę Honorowych Członków, Ambasadorów, do której wpisuje się osoby fizyczne lub podmioty gospodarcze, którzy w szczególny sposób przyczynili się do rozwoju działalności Fundacji.
- Działalność statutowa Fundacji może być prowadzona jako działalność nieodpłatna lub jako działalność odpłatna w rozumieniu przepisów ustawy o działalności pożytku publicznego.
- Fundacja gromadzi środki finansowe oraz finansuje inwestycje służące realizacji jej celów statutowych.
Rozdział II
CELE I ZASADY DZIAŁANIA FUNDACJI
§ 6
Celem Fundacji jest działalność społeczna, edukacyjna, naukowa, kulturalna, zdrowotna i informacyjna w zakresie:
- Stosunków dyplomatycznych polsko-nepalskich
- Nawiązania i podtrzymania kontaktów politycznych i społecznych pomiędzy przedstawicielami krajów i ich mieszkańców.
- Wspierania wymiany informacji, doświadczeń, dobrych praktyk i idei w zakresie polityki społecznej, gospodarki, kultury, nauki i innych dziedzinach istotnych dla rozwoju oraz ich popularyzacja.
- Umacniania kontaktów Polski z Nepalem.
- Wspierania działalności edukacyjnej oraz badań naukowych.
- Ochrony i promocji zdrowia.
- Pomocy społecznej i działalności charytatywnej oraz dobroczynnej.
- Współpracy między społeczeństwami.
- Działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości.
§ 7
Fundacja realizuje swoje cele statutowe w szczególności poprzez następujące działania:
- Nawiązanie i rozwój stosunków dyplomatycznych polsko-nepalskich.
- Budowanie współpracy pomiędzy przedstawicielami sektora pozarządowego, rządowego oraz przedsiębiorstwami z Polski i Nepalu.
- Promowanie i ochrona kultury nepalskiej wśród Polaków oraz kultury polskiej wśród społeczności nepalskiej.
- Działalność oświatowo-kulturalna, szczególnie w zakresie wspierania, psychoedukacji, zdrowia, promocji oraz pomocy w rozwoju kariery dzieci i młodzieży. Działanie na rzecz utalentowanej młodzieży, udzielanie pomocy w uzyskiwaniu stypendiów w Nepalu i Polsce w zakresie studiów wyższych, podyplomowych. Wspieranie programów naukowych, krajoznawczych i kulturowych.
- Działania na rzecz integracji pomiędzy krajami oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami.
- Organizowanie i realizacja opieki zdrowotnej, psychoedukacji, kursów, szkoleń, targów, spotkań, wypraw, konferencji, seminariów, imprez kulturalnych, koncertów, występów, wystaw, wernisaży prac młodych twórców w kraju i za granicą.
- Realizację projektów międzykulturowych, edukacyjnych, upowszechnianie wiedzy o kulturach i społeczeństwach, organizacja spotkań podróżniczych i etnograficznych, zajęć, warsztatów, konferencji, wyjazdów.
- Stworzenie punktu informacyjnego opieki medycznej, doradztwa i wsparcia cudzoziemców.
- Stworzenie centrum kultury i nauki języków obcych oraz języka polskiego.
- Wsparcie i reprezentowanie cudzoziemców w procedurze emigracyjnej, sprawach administracyjno-prawnych.
- Wsparcie społeczne osób z rodzin mieszanych (wsparcie psychologiczne, oświatowo-wychowawcze, społeczno – kulturalne).
- Przygotowanie i prowadzenie projektów edukacyjnych, badawczych z zakresu rozwoju demokracji, historii i kultury.
- Inicjowanie, wspieranie oraz promowanie działalności naukowej, naukowo-technicznej, badawczej, wynalazczej, edukacyjnej, oświatowej i wychowawczej oraz szkolnictwa wyższego, w tym polegającej na kształceniu polskich obywateli w renomowanych szkołach wyższych za granicą.
- Nawiązanie kontaktów i utrzymywanie relacji z kadrą akademicką.
- Pomoc Nepalczykom mieszkającym w Polsce oraz Polakom w Nepalu.
- Promocja Rzeczypospolitej Polskiej za granicą i Nepalu w Polsce.
- Podejmowanie działań dążących do obalania stereotypów, przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu, dyskryminacji, ksenofobii, rasizmu, szowinizmu, faszyzmu oraz wszelkim postaciom totalitaryzmu i dyskryminacji na jakimkolwiek tle oraz wyrównywania szans.
- Udzielanie pomocy placówkom medycznym, wychowawczym, oświatowym, opiekuńczym.
- Działanie na rzecz przestrzegania praw człowieka, na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn, ochrony praw dziecka.
- Działalność wspomagająca promowanie i rozwój turystyki oraz propagowanie bezpiecznego wypoczynku i podróży.
- Organizację imprez sportowych, rekreacyjnych, turystycznych oraz wydarzeń promujących aktywną turystykę dzieci, młodzieży i dorosłych.
- Promocja i organizacja wypraw górskich w szczególności w Nepalu i w Polsce.
- Informacja społeczeństwa, grup społecznych, lokalnych o wydarzeniach kulturalnych, rozrywkowych, sportowych, turystycznych i innych mających na celu integrację społeczną.
- Pomoc ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen.
- Promocja i organizacja wolontariatu.
- Tworzenie i prowadzenie bazy danych (spisu ludności) Nepalczyków zamieszkujących w Polsce oraz Polaków w Nepalu.
- Organizowanie i finansowanie zabiegów medycznych, kuracji i zabiegów rehabilitacyjnych, w ośrodkach i placówkach polskich lub zagranicznych.
- Zakup leków i środków medycznych.
- Zakup żywności, środków higieny i innych artykułów do realizacji potrzeb życia codziennego.
- Pomoc finansowa i rzeczowa.
- Prowadzenie terapii artystycznej, a w tym organizowanie festiwali, festynów, konkursów, aukcji oraz innych imprez publicznych.
- Prowadzenie odpłatnej niedochodowej działalności wydawniczej w zakresie realizacji celów statutowych.
- Sprzedaż przedmiotów darowizny – będącą odpłatną działalnością pożytku publicznego w rozumieniu art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie z dnia 24 kwietnia 2003 roku (Dz.U. 2003 nr 96 poz. 873, z późniejszymi zmianami), zwanej dalej „ustawą o działalności pożytku publicznego”.
- Tworzenie i niedochodowe prowadzenie ośrodków kulturalnych, klubów, kawiarni oraz podobnych miejsc służących realizacji celów statutowych.
- Opracowywanie, wdrażanie i prowadzenie systemów informatycznych służących realizacji celów statutowych.
- Współpraca z osobami fizycznymi, polskimi i zagranicznymi osobami prawnymi lub innymi jednostkami organizacyjnymi działającymi w celu realizacji celów i inicjatyw statutowych Fundacji.
- Współpraca ze środkami masowego przekazu i mediami elektronicznymi w celu popularyzacji celów i inicjatyw statutowych Fundacji.
- Organizowanie pomocy charytatywnej lub wolontariatu w ramach akcji charytatywnych lub zbiórek publicznych realizowanych zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa.
§ 8
Fundacja może realizować cele statutowe we współpracy z osobami fizycznymi, osobami prawnymi lub innymi jednostkami.
Rozdział III
MAJĄTEK I DOCHODY FUNDACJI
§ 9
1. Majątek Fundacji stanowi fundusz założycielski w kwocie 2500 zł (dwa tysiące pięćset złotych) oraz inne mienie – środki finansowe, nieruchomości i ruchomości nabyte przez Fundację w toku jej istnienia oraz autorskie prawa majątkowe do strony internetowej wraz z domenami, nazwa, logo, adresy i zawartość stron internetowych oraz druki firmowe.
2. Mienie Fundacji, jej nazwa, logo, adresy i zawartość stron internetowych oraz druki firmowe mogą być wykorzystywane przez pracowników jedynie do celów związanych z działalnością statutową Fundacji. Wykorzystywanie w innych celach wymaga uzyskania zgody w trybie określonym przez Radę lub Zarząd w drodze zarządzenia.
3. Prowadzenie działań zmierzających do gromadzenia środków finansowych poprzez zbiórki pieniędzy organizowane w Internecie oraz za pośrednictwem portali społecznościowych.
§ 10
Przychodami Fundacji mogą być wszelkie środki dostępne według obowiązującego prawa:
- Darowizny, spadki i zapisy.
- Granty i wpłaty pieniężne przekazywane w ramach pomocy zagranicznej.
- Fundusze Unijne.
- Dotacje, datki i subwencje.
- Fundusze przekazane przez jednostki administracji rządowej i samorządowej.
- Odsetki bankowe, od lokat kapitałowych i papierów wartościowych.
- Przychody z festiwali, konkursów, zbiórek, kwest, aukcji, licytacji, loterii, imprez publicznych oraz prywatnych.
- Przychody z majątku ruchomego i nieruchomego.
- Wpływy z odpłatnej działalności organizacji pożytku publicznego.
- Nieruchomości, ruchomości nabyte przez fundację w toku działania.
- Zyski z lokat w bankach i instytucjach rynku kapitałowego w kraju i za granicą.
- Świadczenia na cel społeczny przyznawane w trybie art. 448 KC.
§ 11
- Środki z dotacji, darowizn, spadków i zapisów mogą być użyte na realizację wszystkich celów Fundacji, jeżeli ofiarodawcy nie postanowili inaczej.
- W przypadku powołania Fundacji do dziedziczenia, zarząd składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza tylko wówczas, gdy w chwili składania tego oświadczenia jest oczywiste, że stan czynny spadku znacznie przewyższa długi spadkowe.
- Fundacja może lokować środki finansowe w lokaty bankowe, instrumenty finansowe, pożyczki, udziały, nieruchomości itp.
- Fundacja odpowiada za swoje zobowiązania całym swoim majątkiem.
§ 12
Zabrania się:
1. Przekazywania bądź wykorzystywania majątku Fundacji na rzecz Fundatorów, członków organów Fundacji, pracowników Fundacji lub osób będących ich osobami bliskimi w rozumieniu art. 20 ust. 1 pkt 6 ustawy o działalności pożytku publicznego, zwanych dalej „bliskimi”, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich; zakaz ten obejmuje w szczególności przekazywanie majątku następujące bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach;
2. Udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do Fundatorów, członków organów Fundacji, pracowników Fundacji lub bliskich tychże osób;
3. Dokonywania przez Fundację zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą Fundatorzy, członkowie organów Fundacji, pracownicy Fundacji lub bliscy tychże osób, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
Rozdział IV
WŁADZE FUNDACJI
§ 13
1. Władzami Fundacji są:
Zarząd Fundacji, zwany dalej Zarządem – organ kierujący i zarządzający działalnością Fundacji oraz reprezentujący Fundację na zewnątrz,
Rada Fundacji, zwana dalej Radą – organ nadzorujący i opiniujący działalność Fundacji pod względem prawidłowości, gospodarności i przejrzystości. W skład Rady mogą wchodzić wszyscy Fundatorzy.
– jednakże Fundatorzy zachowują uprawnienia określone w niniejszym statucie
2. Członkowie Rady Fundacji mogą pobierać wynagrodzenia z tytułu udziału w pracach tego organu, oraz pobierać zwrot wydatków związanych z uczestnictwem w pracach tych organów, w tym kosztów podróży.
3. Członkowie Zarządu mogą z tytułu pełnienia tych funkcji pobierać wynagrodzenie. Zasady ich wynagrodzenia ustala Rada Fundacji.
4. W umowach między Fundacją a członkiem zarządu oraz w sporach z nim fundację reprezentuje Rada Fundacji.
Zarząd Fundacji
§14
- Pierwszy skład Zarządu Fundacji powoływany jest przez Fundatora.
- Rada Fundacji powołuje Zarząd składający się od dwóch do pięciu członków na pięcioletnią kadencję.
- Rada Fundacji wyznacza Prezesa, Wiceprezesa.
- Funkcję członka Zarządu można pełnić przez więcej niż jedną kadencję. Po upływie kadencji ustępujący Zarząd Fundacji wskazuje swoich następców.
- Prezes, powołany i odwołany przez Radę.
- Członkostwo w Zarządzie ustaje w przypadku złożenia pisemnej rezygnacji, odwołania przez Radę, śmierci członka/członkini Zarządu, bądź utraty praw obywatelskich.
- Członkowie Zarządu mogą wykonywać swoje obowiązki w oparciu o umowę wolontariatu, umowę o pracę, umowę o dzieło lub umowę zlecenie.
- Odwołanie członka Zarządu przez Radę następuje w przypadku złożenia rezygnacji przez członka Zarządu. Odwołanie członka Zarządu przez Radę może nastąpić w przypadku:
- nienależytego wypełniania funkcji członka Zarządu z winy członka Zarządu,
- istotnego naruszenia postanowień Statutu Fundacji z winy członka Zarządu.
- Członkowie Zarządu nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
- Posiedzenia Zarządu zwołuje Prezes lub wyznaczony przez niego członek Zarządu, z własnej inicjatywy lub na wniosek Rady Fundacji lub Fundatorów.
- Forma zwołania posiedzenia jest dowolna. O posiedzeniu muszą zostać poinformowani wszyscy członkowie Zarządu.
- Posiedzenia Zarządu Fundacji mogą być prowadzone telefonicznie lub z wykorzystaniem urządzeń elektronicznych. Za miejsce posiedzenia przeprowadzonego w ten sposób uznaje się miejsce Pobytu prowadzącego to posiedzenie.
- Protokół z takiego posiedzenia powinien być podpisany przez wszystkich uczestniczących w nim członków Zarządu Fundacji.
- W posiedzeniu Zarządu może uczestniczyć przedstawiciel Rady Fundacji.
- Zarząd podejmuje decyzje za pomocą uchwał zwykłą większością głosów, przy obecności, co najmniej połowy jego członków, o ile dalsze postanowienia Statutu nie stanowią inaczej.
- W przypadku równego rozłożenia głosów decyduje głos Prezesa Zarządu.
- Uchwały Zarządu Fundacji mogą być podejmowane bez odbycia posiedzenia w drodze głosowania pisemnego o ile żaden z jej członków nie zgłosi sprzeciwu, co do takiej formy głosowania.
- Członkowie Zarządu mogą pozostawać w stosunku pracy.
§15
- Zarząd kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.
- Do kompetencji Zarządu należy:
- kierowanie bieżącą działalnością Fundacji,
- realizacja celów statutowych,
- sporządzanie planów pracy i budżetu,
- sprawowanie zarządu nad majątkiem Fundacji,
- zatrudnianie pracowników i ustalanie ich wynagrodzenia,
- zawieranie umów o wolontariat.
- Zarząd zobowiązany jest do sporządzania rocznego sprawozdania z działalności Fundacji.
- Posiedzenia Zarządu odbywają się nie rzadziej niż raz na kwartał.
- Zarząd podejmuje decyzje za pomocą uchwał zwykłą większością głosów przy obecności, co najmniej połowy jego członków, w tym Prezesa lub Wiceprezesa Zarządu Fundacji. W przypadku gdy Zarząd jest dwuosobowy decyzje podejmowane są jednogłośnie. Gdy brak jest jednomyślności lub jest parzysta liczba głosów decydujący głos ma Prezes Zarządu.
Rada Fundacji
§16
- Rada jest organem kontrolnym i opiniującym w Fundacji.
- Rada składa się z trzech do pięciu członków i jest wybierana na pięcioletnią kadencję. Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego Rady, który kieruje jej pracami.
- Członków pierwszego składu Rady powołują Fundatorzy. Następnych członków Rady na miejsce osób, które przestały pełnić tę funkcję lub dla rozszerzenia składu Rady, powołuje swą decyzją Rada.
- Jeżeli członkowie rady na następną kadencję nie zostaną powołani przez ustępujących członków rady na 2 tygodnie przez zakończeniem kadencji dotychczasowej rady, prawo do powołania nowych członków rady przysługuje Fundatorom zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej dwóch Fundatorów.
- Członkostwo w Radzie wygasa na skutek:
- dobrowolnego ustąpienia, zgłoszonego pisemnie do Przewodniczącego Rady,
- utraty praw obywatelskich na skutek skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione z winy umyślnej,
- odwołania, o którym mowa w punkcie 4. niniejszego paragrafu,
- śmierci członka.
- Nie można łączyć członkostwa w Radzie z członkostwem w Zarządzie.
- Rada Fundacji w celu wykonania swych zadań jest uprawniona do:
- żądania od przedstawienia przez Zarząd Fundacji przedstawienia wszelkich dokumentów dotyczących działalności Fundacji;
- dokonywania rewizji majątku oraz kontroli finansowej Fundacji.
- powoływanie i odwoływanie Prezesa i członków Zarządu,
- podejmowanie decyzji o zatrudnieniu członków Zarządu i ustalanie ich wynagrodzenia,
- ocena pracy Zarządu, przyjmowanie corocznych sprawozdań lub bilansu i udzielanie członkom Zarządu absolutorium,
- kontrolowanie bieżącej działalności Zarządu Fundacji,
- wytyczanie głównych kierunków działalności Fundacji,
- nadzór finansowy i majątkowy nad działalnością Fundacji.
Sposób reprezentacji oraz zaciągania zobowiązań majątkowych
§17
- Do składania oświadczeń woli w imieniu Fundacji, w tym w sprawach majątkowych, uprawnionych jest dwóch członków zarządu działających łącznie.
- Do reprezentowania Fundacji upoważniony jest każdy członek zarządu Fundacji samodzielnie.
- W przypadku Zarządu jednoosobowego do reprezentacji Fundacji uprawniony jest Prezes Zarządu samodzielnie. W przypadku zarządu wieloosobowego do reprezentacji uprawniony jest samodzielnie Prezes Zarządu, albo Członek Zarządu łącznie z Prezesem Zarządu albo dwóch członków Zarządu łącznie. Członkowie zarządu mogą ustanowić pełnomocników.
§18
Fundacja po uzyskaniu właściwych zezwoleń może posiadać konta w bankach zagranicą i korzystać z usług zagranicznych instytucji finansowych.
§19
Rokiem obrachunkowym Fundacji jest rok kalendarzowy.
Rozdział V
ZMIANA STATUTU
§20
1. Zmiany Statutu dokonuje Rada na mocy uchwały, podjętej zwykłą większością głosów w obecności co najmniej dwóch Członków Rady, po uprzednim przedstawieniu projektu zmian przez Zarząd Fundacji.
2. Zmiana Statutu nie może powodować zmian celów Fundacji, o których mowa w § 6 Statutu.
Rozdział VI
ROZWIĄZANIE I LIKWIDACJA FUNDACJI
§21
- Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została ustanowiona lub w razie wyczerpania się jej środków finansowych i majątku.
- Likwidatorów Fundacji powołuje i odwołuje Rada Fundacji.
- Likwidatorami fundacji są członkowie Zarządu Fundacji.
- Do obowiązków likwidatorów Fundacji należy w szczególności:
- likwidacja majątku Fundacji i kont bankowych Fundacji,
- powiadomienie zainteresowanych ministrów,
- informowanie Fundatora o przebiegu i zakończeniu procesu likwidacji,
- wykreślenie Fundacji z wszelkich właściwych rejestrów publicznych.
- Nadzór nad likwidacją Fundacji sprawuje Rada.
§22
Rada podejmuje uchwałę o likwidacji Fundacji na wniosek Zarządu Fundacji w co najmniej 2/3 składu Rady Fundacji.
§23
Środki finansowe i majątek pozostały po likwidacji fundacji zostają przeznaczone mocą uchwały Rady Fundacji na rzecz działających w Rzeczpospolitej Polskiej fundacji o zbliżonych celach.
Rozdział VII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§24
W przypadku niemożności wykonywania swoich obowiązków przez Radę – obowiązki i prawa Rady – do czasu powołania nowego organu i zmiany statutu pełnia fundatorzy.
§25
Statut wchodzi w życie z dniem zarejestrowania Fundacji w Krajowym Rejestrze Sądowym.
W sprawach nieuregulowanych niniejszym statutem stosuje się odpowiednio przepisy Ustawy z dnia 06 kwietnia 1984 r. o fundacjach (tekst jednolity Dz.U. z 1991 r. Nr 46 poz.203 z późniejszymi zmianami) oraz inne, aktualnie obowiązujące przepisy prawa, dotyczące działalności fundacji.